Sunday, June 12, 2011

Buah Mangga Gergasi

Salam..... ermmm... jgn jeles eh tgk buah nih... hehe... berat buah mangga ni boleh mencecah sampai lebih 3 kg sebiji. memang tak sangka buah ni boleh jadi berat gini. lebih 4 thn tanam pokok ni tapi tak berbuah2 pun. satu hari tu adik bongsu aku cakap ngn mak aku nak tebang jer pokok ni. tak berbuah pun penat jer sapu daun kering dia. mak aku kata biarlah dulu mane tau sok2 dia berbuah.... lepas sebulan kot.. pokok ni mula berbunga. mak aku punya la excited. mak aku kata nasib la baik adik x tebang pokok nih.
mula2 pun x tau buah ni boleh jadi besar gini. makin lama buah tu makin besar sampai 'sengkleh' dahan dia. 'Sengkleh' tu bahasa jawa. bahasa melayunya senget kot... hehe blasah jer lah... masuk kali ni baru 2 kali pokok ni berbuah. masa musim yg first tu x banyak buah dia... kurang 10 biji kot buah dia... kali ni ada 19 biji.... wawawawaaahh da siap kira lagi... yang satu biji tu da pecah buah dia... tapi lom masak lagi... heeeeee.. tak sabanya nak tgu bulan depan. nak memetik hasilnya.... daaaaaa....


bonda terchentaku dgn buah mangga gergasinye....

5 comments:

SoLy SoLicious said...

besarnye !!
nak2..terus mengidam tgk buah mangga 2..hee

hajar said...

meh la dtg amik.. hahah

aien said...

dulu kat umah pon ada tanam pokok mangga ni. =D

hajar said...

aien - sedapkan rasa buah mangga ni.. tapi kene tunggu betul2 masak baru rasenya manis...

ani said...

waaaa...telioq, menyicah sodap niii