Monday, July 25, 2011

sakit beguk??

Assalamualaikum ..  korang pernah kene sakit beguk? aku x taulah dah pernah kene ke belum. org kata seumur hidup sekali mesti kene penyakit tu... pagini masuk ofis, sorang colleague aku kene sakit ni. kesian aku tgk dia. mgu lps kaki bengkak sbb terjatuh kat dpn tangga ofis. arini pipi lak yang bengkak. sampai menangis dia sbb terlalu sakit agaknya. g klinik tadi dapatla mc 2 ari. jom kita amik tau sikit pasal penyakit nih..



gambo2 ehsan dari tok google..

Beguk dan wabak parotitis merupakan penyakit disebabkan virus bagi manusia, disebabkan oleh virus beguk (RNA Paramyxovirus). Sebelum pembangunan vaksin dan pengenalan vaksin beguk, ia merupakan penyakit kanak-kanak yang biasa berlaku di seluruh dunia, dan masih merupakan ancaman kesihatan di dunia ketiga.[1]
Bengkak pada kelenjar liur (secara klasik dikenali sebagai kelenjar parotid) merupakan ciri penonjolan biasa.[2] Bengkak yang menyakitkan pada bahagian kerandut zakar (orchitis) dan rash juga mungkin berlaku. Simptom ini biasanya tidak teruk pada kanak-kanak. Bagi remaja dan orang dewasa, komplikasi seperti mandul atau separa mandul adalah lebih biasa, sungguhpun masih jarang dari segi bilangan mutlak.[3][4][5] Penyakit ini biasanya terhad, mereka yang sakit sembuh sendiri, tanpa rawatan khusus selain mengawal simptom dengan ubat penahan sakit.

nak tau lebih lanjut? jom merewang kat sini. nak baca kat sini pun boleh..

2 comments:

Diana @ bilakukatacinta said...

beguk?mm....kena taruk nila lah ni

armouris said...

lagi info tentang beguk di SIHAT SELALU - Gejala dan Rawatan Beguk