Monday, February 17, 2014

bubur


Assalamualaikum...

Sejak aku mula mengandung aku mmg suka sangat dengan masakan dulu2. Masakan nostalgia gitu. Yang bagusnya aku nak masak sendiri. Tak de lah nak menyusahkan org nak memasaknye. Kecuali pecal & bihun goreng bokde birah. Masa awal mengandung tu mak aku dah buatkan sambal pecal... Tersangatlah nikmatnye bila dapat makan. Pasal bihun tu mmg dah tak boleh buat apelah sebab tukang masaknye dah meninggal. Harap2 anak aku tak 'ngences' hehehe....

Selain tu aku ade gak buat lepat pisang, bingka roti, tumpi & lempeng cicah sambal tumis. Mase tu mood nak berpesbuk & memblog tak de... so... tak de lah snap gambar.... hehehe...

Baru2 ni aku buat bubur pulak. Tak tau ler ntah kenapa tetiba suka sangat dengan makanan manis2 nih. Minta dijauhkan dari penyakit yang manis tu yer..

Bubur merah ni bubur yang sangat nostalgia... berbelas tahun rasanya dah aku tak makan bubur nih. Igtkan nak suruh mak buatkan..... tapi mengenangkan mak yg keletihan selepas kenduri haritu, aku ambil resepi & buat sendiri jer... Org mengidam bukan nak makan banyak pun.... dapat sesudu pun dah cukup puas dah... Buat lebih bagilah kat jiran2 & kawan2 En. suami yg rajin bertandang ke rumah...



bubur merah
bubur pisang + candel
Bubur pisang + candel ni pun kes teringin jugak. Susah betul nak cari pisang nipah yg masak tua bukan masak peram. Jadi bila jumpa je aku tak bertangguh lagi... Alhamdulillah... syukur atas rezeki yg Allah beri...

Sekian...

11 comments:

babYpose said...

Assalamualaikum, mrngidam bubur ye, Alhamdulillah dapat buat sendiri dan ada bahannya, kalau tak de tu yang susah skit. InshaAllah ada tu pisang yang dicari.

Knor said...

Suka pengat pisang, dulu slalu bt...rajin ibu mgandung ni..

RDZ Z said...

Best jugak makan pengat pisang waktu petang-petang ni kan hajar..tapi kita tengah diet sugar sekarang ni..he.,he

Kakzakie said...

Lempeng +sambal tumis ada kat N3 kakak hahaha.... candil+pisang memang sedap.

Kalau keluarga kakak bubur merah ni mesti kena buat kalau ada hajat/keraian...

Nora Karim said...

rajinnya masak sendiri pulak tu time2 ngandung ni... pengat pisang tu... sedap betul nampak... yum yum

Kesuma Angsana said...

tgk pic pagi2 ni teringin ler pulak.. sedap bubur pisang tu !

win3 said...

hemmm...bubur suka sekali, oh ya hajar kalo gambar yang dibawah itu "KOLAK" namanya di daerah saya

ummiross said...

bila tengok gambar tu, jadi teringin pula, hihi..mengidam juga ummi ni..mengidam orang tua.

aizamia3 said...

baca entry ni, tekak jadi gedik2 nak makan bubur..

Mohd Selim Zainal said...

Assalammualaikum..

nampak sedap lah bubur nie.. boleh pekena satu mangkuku..hehe

mselim3

psl: yummmm22

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Kebiasaaannya bubur selalunya manis, sesekali makan tu tak menjadi masalah...