Saturday, July 7, 2012

KISAH SURAH AT TIN

Assalamualaikum....

berkunjung ke blog kak Nor @ cinnamon.com tadi membaca n3 yang ini membuatkan aku terlalu sebak. terkenangkan arwah ayah yg telah 25 tahun meninggalkan dunia ini. 

ketika itu umur aku 8 tahun. arwah ayah meninggal disebabkan oleh beberapa penyakit & salah satunya adalah kerosakan buah pinggang. 

arwah ayah yg mengajarkan aku membaca tulisan jawi & rumi juga membaca Al-quran. menceritakan sirah Rasulullah. mengajarkan aku bermacam perkara supaya aku menjadi anak yang solehah.

arwah ayah jenis yang suka membaca surah2 pendek untuk pendengaran anak2nya walaupun bukan pada waktu mengaji. antaranya surah AT TIN ... setiap kali membaca surah ini pasti aku sebak kerana inilah satu2nya surah yang arwah ayah ajarkan beserta maknanya sekali...... memori itu terlalu manis semanis buah tin & buah zaitun.... ALFATIHAH UNTUK ARWAH AYAH HAJI SAMIAN BIN AHMAD..

11 comments:

Knor said...

ramai juga yg agak terharu..kisah mengenai seorang ayah ini..tapikan..mmg ayah selalunya tak tunjuk sayang dia pada anak2..sifat lelaki yg selalunya mcm tu..

saya pun tak ingat sgt mengenai seorg ayah ni..sbb kecik2 lg dah kehilangannya..tapi setahu saya ayah seorg yg sgt garang..pantang tgok anak2 yg besar pakai seksi2.bila ayah dah tak ada kakak ada keberanian utk pakai itu ini..eemmm lps kawin diorg pun ok balik..didikan agama mmg ada,tu yg tak tersasar jauh tu..heheh

Knor said...

al fatihah utk arwah2 yg dah pergi..

KuNanGKuNanG said...

banyak jasa ayah tuk anak2..lbh2 lagi wang ringgit dan kasih syg walau pun susah nk tunjuk kt kite..alfatihah tuk arwah ayah awak..

nn lylyn said...

tiba2 tringt kt ayah =(

makcikkantin said...

Al fatihah. Makcik juga dah tak ada ayah

hajar said...

mekasih kengkawan yg sudi singgah blog saya... terharu bile tulisan saya ada yg x seberapa ada yg sudi membaca...:)

anismelon said...

al fatihah buat arwah ayh..

psstt..iman toh xdpt diwarisi dr sorg ayh yg bertaqwa..tp boleh didik supaya menjdi seorg yg beriman..:)

IntaNBerliaN said...

al fatihah utk ayah awak...

bg mereka yg ada ayah lg mcm saya.. hargailah ayah.. ketika mereka msh ada ni lah.. nanti dah xda......

fiza said...

Al-fatihah. Terkenang kat arwah ayah gak.

Cho Zila said...

al-fatihah.. memang sebut ayah atau apak (ikut panggilan akak) memang sangat merinduinyer... jarang bersuara hy yang penting shaja..

Kazman / Sue said...

al fatihah... semoga roh ayah aman di sana...