Monday, October 7, 2013

Enam beradik ditinggal kelaparan

Enam beradik ditinggal kelaparan

KUALA SELANGOR - Hanya disebabkan tidak puas hati, sepasang suami isteri sanggup meninggalkan enam anak mereka yang masih kecil bersendirian di sebuah rumah di Jalan Bukit Panjang, Jeram, kira-kira jam 1 pagi semalam dan hilang tanpa khabar berita.
Lebih menyedihkan, keenam-enam beradik itu terpaksa makan apa sahaja termasuk cebisan roti terbuang demi mengisi perut, manakala adik bongsu mereka berusia tujuh bulan hampir 'nyawa-nyawa ikan' akibat kelaparan.

Salah seorang penduduk di situ, Samsuri Sulaiman, 57, berkata, pada mulanya dia ternampak lima beradik berkenaan berjalan kaki sambil memikul beg baju tanpa arah tujuan di kawasan perumahan di situ.
"Apabila saya tanya, abang sulung yang berusia sembilan tahun memberitahu mahu balik ke Kelantan kerana 'emak dah mati'.
“Saya pelik melihat kelakuan mereka dan meminta ketua taman memeriksa keadaan rumah yang dihuni sejak setahun lalu, kalau-kalau kedua ibu bapa mereka ada di rumah.
“Namun, alangkah terkejutnya apabila saya sendiri ke rumah mereka, yang ada cuma bayi berusia tujuh bulan ditinggalkan tertidur kerana terlalu lama menangis akibat kelaparan di sebuah kerusi kayu.
"Bayi itu adalah adik bongsu kepada kanak-kanak malang ini," katanya.

Menurut Samsuri, kawasan perumahan itu memang terletak jauh dari jalan besar dan jika mereka dibiarkan merayap, kemungkinan besar boleh hilang. (berita lanjut baca kat SINI)


**** serius bila baca cerita mcm ni aku akan emosi melangit :(((

7 comments:

Knor said...

sampai hati mak bapak diorg ye..binatang pun sayang anak.

ni nak panggil apa ni..

Rai Ourkizuna said...

ya allah kejam gila..takde hati perut ke mak dia..

Mohd Selim Zainal said...

Assalammualaikum...hajar,

sedih baca entry nie .. mak bapak x kesian ker anak3 yng kecil ditinggalkan tu.

mselim3

Irfa said...

nyesal baca
konfem terbawak dlm mimpi nih

Cho Zila said...

tuler malas nak baca.. emosi kita...

Kesuma Angsana said...

sedih sgt baca n3 ni !

Raudzah Z said...

Dah tak follow cerita ni..apa kesudahan cerita mereka ya?