Monday, October 15, 2012

berhati2lah.....

Assalamualaikum.... apa khabar kengkawan... harini aku nak kongsikan sebuah kisah masyarakat.... moga jadi iktibar kepada kita semua...... ............................................................ Assalamualaikum wbt & Salam sejahtera Sekadar berkongsi kejadian yang menimpa adik ipar saya baru2 ini. Seperti biasa pada hari jumaat selepas pulang dari pejabat, si suami jika tidak pulang ke kampong sendiri di Perak akan mengajak isterinya pulang ke Gelang Patah (kampung sebelah isteri). Lebih kurang pukul 8.30 mlm kereta pun dipandu dengan penuh cermat menelusuri lebuhraya Plus menghala ke Johor Bahru. Di dalam kereta, isteri serta anak yang masih kecil duduk dibelakang (mudah bagi si ibu menyusukan anak yang baru berumur beberapa bulan) manakala anak yang sulung duduk disebelah ayah. (menemani ayah memandu barangkali) Disebabkan mata mulai layu (lebih kurang pukul 11.00 malam), si suami tadi pun exit sebentar di R&R Simpang Renggam untuk membeli minuman di Petronas yang ada di R&R berkenaan. Sejurus perking kereta di dalam kawasan Petronas, disebabkan terlalu mengantuk si suami pun terus keluar dari kereta tanpa mengejutkan isteri serta anak yang sedang nyenyak tidur. Barangkali hanya untuk seketika pergi membeli minuman, kereta yang ditinggalkan tidak pula dikunci pintunya dan enjin juga dibiarkan hidup kerana air-corn masih terpasang. Diletakkan di dalam kawasan Petronas yang terang benderang meyakinkan lagi si suami tentang keselamatan keluarga yang ditinggalkan buat seketika. Pada ketika ini sesuatu yang tidak dijangka berlaku…… Semasa si suami sibuk membeli minuman, seorang lelaki berbangsa Cina menuru masuk ke dalam kereta lalu menghempas kuat pintu menyebabkan si isteri yang sedang tidur tadi terjaga sebab kebiasaannya suami tidak tutup pintu sekuat itu. Kereta terus dipecut laju meninggalkan suami yang masih belum menyedari isteri serta anak-anak kesayangan telah dilarikan suspek. Manakala isteri menjerit sekuat hati meminta mereka dilepaskan dan anak sulung yang duduk di depan menangis ketakutan. Suspek yang berang dek tangisan anak tadi menumbuk dada anak supaya dia diam. Disebabkan sakit akibat tumbukan yang kuat anak kecil tadi meluru mendapatkan ibunya di belakang sambil menangis teresak-esak. Si suami yang baru menyedari keretanya tiada ditempat mula-mula dia parking, segera mengelilingi petronas mengangkakan si isteri telah mengubahnya ke tempat yang lain. Apabila menyedari kereta memang tiada, si suami segera meminta tolong kakitangan petronas yang ada di situ. Dan si suami segera menelefon isteri tapi tak dijawab. Beberapa ketika kemudian isteri membuat panggilan senyap-senyap dari tempat duduk belakang suspek. Bagi mengelakkan panggilan itu disedari suspek, sambil telefon bersambung dengan suami, si isteri tidak meminta tolong daripada suami melalui telefon tetapi menjerit meminta tolong daripada suspek supaya dilepaskan mereka anak-beranak sambil menyebut setiap lokasi yang dilalui menerusi papan tanda yang tertera di lebuhraya. Mujur ketua stesen petronas ada ketika itu lalu meminjamkan keretanya kepada si suami untuk mengejar kereta yang dilarikan tadi. Sambil memandu talian masih bersambung dengan isteri bagi menjejaki lokasi pada ketika itu. Apabila sampai di tol Machap, suspek meminta duit daripada isteri untuk membayar tol tapi isteri memberitahu duit semuanya ada pada suami. Sambil membuka tingkap kereta isteri tadi menjerit kepada jurutol memberitahu dia diculik. Tapi malangnya tanpa perlu membayar duit tiket tol, palang dibuka oleh jurutol. Mungkin jurutol pun turut panik…..agaknya Sejurus melepasi tol, suspek memperlahankan kenderaan sambil memberitahu dia akan melepaskan si isteri tapi ingin mengambil anaknya untuk dijual bersama kenderaan yang dirampas. Selepas kereta diberhentikan, suspek menempik kepada si isteri supaya cepat keluar sambil tangan suspek mencapai anak sulung tadi. Maka berlaku pergelutan antara isteri dan suspek untuk merebut anak yang cuba dijadikan mangsa pemerdagangan manusia. Dengan kuasa Allah swt, kereta yang diparking ditepi jalan tadi bergerak perlahan-lahan mungkin disebabkan keadaan jalan yang sedikit curam. Apabila melihatkan kereta yang hendak dicuri bergerak dengan sendirinya, suspek segera melepaskan tangan anak kecil tadi lalu meluru mendapatkan kereta. Seketika kemudian kereta pun dipecut laju meninggalkan isteri dan anak-anak yang baru sahaja sejengkal terlepas daripada bahaya. Ini hanyalah secebis kisah benar yang berlaku baru-baru ini yang telah menimpa ahli keluarga saya. Sekadar peringatan kepada kita semua : i. Lengkapkan kenderaan kita dengan alat kunci tambahan (alarm security) / lebih baik lagi dipasang dengan peranti GPS untuk mengesan jika berlaku kecurian ii. Kejutkan isteri atau orang yang duduk disebelah kita jika dia sedang tidur untuk maklumkan jika kita ingin berhenti untuk ke tandas/ membeli jajan iii. Amalkan sikap sentiasa berwaspada (highly alert) dengan sekeliling sebelum keluar daripada kenderaan iv. Amalkan prinsip keselamatan “turun dan kunci” serta merta. Semua pintu depan dan belakang samada dikunci dari luar atau minta orang di dalam kenderaan kuncikan kenderaan (boleh diamalkan utk kereta dan motosikal => secara prinsipnya biar kita hilang 2 minit utk kunci kenderaan kita daripada hilang berjam-jam utk mencari kenderaan sekiranya dicuri) v. Sentiasa simpan skru driver/ benda yang tajam selain daripada pisau di dalam kenderaan . Utk digunakan jika berlaku kecemasan vi. Jangan cepat panik – ambil masa dan cuba fikirkan tindakan yang perlu. Faktor utama ialah “keselamatan” vii. Amalkan radius scanning sebelum dan sejurus turun daripada kenderaan – utk memastikan tiada sesiapa sedang memerhatikan kita viii. Nasihatkan isteri atau orang disebelah jika berlaku apa yang tidak diingini segera tekan hon (nada panjang) - Emergency Code ix. Tindakan terjun daripada kenderaan melalui pintu sebelah kiri adalah tindakan terakhir sekiranya usaha lain gagal (jgn terjun sekali-kali ikut pintu kanan) x. Sentiasa amalkan doa penggerak semasa dalam perjalanan. baca sebanyak mana yang boleh (at least 7 kali menurut Dr. Haron Din) Semoga kita dipelihara daripada kecelakaan dan sentiasa berwaspada sepanjang perjalanan…. Untuk makluman kejadian berlaku pada 5.10.2012 baru-baru ini (11.30 malam : R&R Simpang Renggam)

17 comments:

fiza said...

Ya! allah...seram nya baca. Alhamdulillah semua selamat.

fiza said...

Ya! allah...seram nya baca. Alhamdulillah semua selamat.

win3 said...

berhati hati dalam segala amal tindakan insya allah kan selamat

Kesuma Angsana said...

ya allah kena lebih berhati2lah lepas ini

Kakzakie said...

Allah maha besar. Nasi baik ibu dan anak-anak selamat. Tapi betul tak disangka kerana berlaku pantas sangat. Ngeri kakak nasib baik dia tak ada senjata.

Habis kereta tu terus hilang dan polis tak dapat kesan ye Hajar..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

bahaya betul sekarang ni yea.. kene jaga-jaga..

TiranaAduka said...

Salam sis...

Terima kasih sudi kongsikan..
Tirana Aduka akan lebih berhati hati...

salam kenal sis

TiranaAduka said...

Angger orak keberatan monggo mampir nang post lawas ku yo bakyu...

angger ono wayah......terima kasih bakyu...

CV. CIPI Group said...

Ya ada TA lagi :-) wah suweneng nek akeh seng ngomong nganggo boso jowo hehehe...

hidup seperti inilah dan akan seperti ini, mksdnya...tergntung kontrol diri :-)

aiyang said...

ya allah... memang mencemaskan....mohon untuk share ye

Raudzah Zahari said...

Ya ALLAH ramainya manusia jahat dunia ni...semoga kita sentiasa terpelihara dari yang di ATAS sana..

TiranaAduka said...

salam bakyu.
Kabare iki dino?

Dolan dolan merene..bok ono seng baru nang post bakyu..

nn lylyn said...

sgt takut..kena hati2 pasni..sy dh la slalu drive kt highway..

makcikkantin said...

terima kasih kerana berkongsi...

Ros said...

Assalamualaikum Hajar,

Syukur Alhamdulillah semuanya selamat...takut betoi Kak Ros baca cerita ni
Bahaya nak jadi ni sekelip mata ja..jadi kita lah yang dok kena sentiasa berhati hati dan sentiasa ingatkan Allah kan Hajar.....

IntaNBerliaN said...

Ya Allah.. seriau baca cite ni.. baru lg plak kejadian tu yer...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Ya Allah takut pulak baca...lepas ni kena hati2 kan..bahaya tu

salam kenal dr wani aka ibuqalief