Thursday, May 24, 2012

DAPUR KAYU




Assalamualaikum....

Korang pernah ke merasa guna dapur kayu? kalau dok kat bandar mestilah tak pernah kan.... tapi sekarang ni pun susah nak cari rumah yang masak menggunakan dapur kayu kat kampung. kebanyakannya dah guna dapur gas. kat rumah mak aku pun sama. susah beno nak cari kayu api nak wat masak.

Masak menggunakan dapur kayu ni bagi aku rasanya lebih sedap dan beraroma. waahh!!! rindu lak dgn zaman kecik2 dulu. bentuk dapur kayu kat kebanyakan rumah lebih kurang sama je mcm kat gmbr tu. (tu kat kg aku la. tmpt lain aku tak tau).

Cara nak hidupkan api guna getah tube basikal atau motosikal yg dah di potong kecil2. Ada jugak yg guna getah skrap. lepas tu kayu pun kena susun elok2. tak boleh rapat2 nanti api susah nak nyala. dulu bila nyalakan api tak hidup mak aku ckp kencing x cebuk la tu sbb tu api nak nyala. hahaha. lepas dah selesai masak kene renjis dapur dengan air utk mengelakkan abu berterbangan.


5 comments:

Kazman / Sue said...

nostalgia sungguh dapur kayu kan... saya membesar zaman dapur minyak tanah.... canggih sikit la dari dapur kayu...heee3x

Kakzakie said...

Kakak masih ingat masa kakak kakak keciiikkk dekat rumah arwah atok kakak memang simpan. Kalau ada kenduri dia akan guna dapur style ini...

mselim3 said...

Dapur kayu nie memang nostalgia payah nak cari kat pasaran dah.....
masa baca nie tergelak pulak...
masa mak cakap apa :"kencing x cebuk"

Teringat masa dulu2...yg cakap mcm nie ...arwah nenek masa pakai dapur kayu...heheh

salam ingatan,salam ukhuwah...

hajar said...

@kazman/sue - mmg nostagia kan? ada lagi satu dapur arang...saya lom jumpa gambar lagi. dapur myk tanah saya x pernah rase.


@kakzakie - zaman dulu2 best kan kak... rindu dgn waktu dulu2... :(


@mselim3 - haha... org2 tua mmg byk istilah... kite lak budak2 percaya bulat2. nk menjawab takut.. hehe

DekNie said...

Salam kenal...
umah ayah kat kg still ada lg dapur kayu...
kami guna dapur kayu ni biasanya untuk panggang ikan, rebus air, takpon untuk masak menggunakan periuk @ kuali yg besar2 je... yer la.. nk letak kat dapur gas kang, roboh plak dapur tu.. so, kami guna dapur kayu je la...hehehe...