Thursday, April 21, 2011

RUKUN NEGARA

  • Kepercayaan kepada Tuhan
  • Kesetiaan kepada Raja dan Negara
  • Keluhuran perlembagaan  
  • Kedaulatan undang-undang
  • Kesopanan dan kesusilaan













 

Ada kisah disebalik rukun negara yang aku rasa nak cerita pun sebenarnya aku agak malu. Serius aku memang dah lupa dengan rukun negara. aku ingat masa zaman2 sekolah dulu jer.... huhu...
Suatu hari masa tengah santai2 ngan anak2 buah aku, Nurul Syazwani (darjah 3) tanya soalan cepu emas...

"Cik Siti tau rukun negara?"
"Tau," wah dengan confidentnya aku menjawab.
"Apa dia?" tanya Wani lagi sambil tersengih2. Aku pun tanpa berfikir terus menjawab.
"Kepercayaan kepada Tuhan, kepercayaan kepada raja dan negara, kepercayaan undang2.... ," sampai rukun yang ke3 Wani menyampuk.
"Cik Siti macam baca rukun Iman jer... wakakaka...." boleh dia gelakkan aku sampai guling2... bukan dia jer semua yang ada kat situ gelakkan aku.
"Apasal gelak?? betul la tu rukun negara..." aku control cun... padahal masa tu aku perasan yang aku cakap tu salah. Lagi tambah bengang bila ketawa diorang lagi tambah kuat.
"bukan ke rukun negara tu... kepercayaan kepada Tuhan, kesetiaan kepada raja dan negara, kedaulatan undang2... bla..bla..." kata adik aku....
Adussss!!!! malunyaaaaaaaa aku.....

Moral : Rukun Negara jangan dilupakan.... :)

No comments: