Tuesday, April 5, 2011

Cahaya mata itu bukan milik kami.... :(

8 tahun melayari kehidupan berumahtangga, terasa terlalu sunyi tanpa tangisan anak kecil. aku terlalu menginginkan cahaya mata sebagai penyeri rumahtangga kami.
Pernah beberapa kali aku menyaran suamiku untuk berkahwin lain. Menyambung zuriat keturunannya (wah mcm kuat sangat emosi aku nk bg laki kawin lain... huhu) tapi dia enggan (Alhamdulillah... hehe). Alasannya, belum tentu akan ade cahaya mata kalau dia kawin lagi ...
Kami bersepakat untuk mencari anak angkat. beberapa kali juga tertipu.

11/3/11 - dengan bantuan seorang rakan, kami diperkenalkan dengan pasangan suami isteri yang dengan rela hati menyerahkan anak mereka. bersemangat sungguh husban aku masa tu. sampai sanggup menawarkan diri untuk membantu bil rawatan hospital.

Jangkaan bersalin pada akhir Mac dan hsbn aku dah merancang beberapa agenda untuk bakal anak kami. Jantinanya juga sudah diketahui - perempuan. Setiap hari wajahnya berseri2 memikirkan cahaya mata yg bakal kami miliki. Aku?? biase2 saje... tak mahu terlalu teruja. bimbang impian tidak tercapai....

Kami pun sudah memilih nama nama utk bakal anak kami tu... WAN NUR IMAN HIDAYYAH..

WAN - sempena nama keturunan suamiku
NUR IMAN - nama pilihan ku (semoga bakal anak kami akan jadi seorg yg beriman)
HIDAYYAH - nama yag mak aku bagi

Semakin menghampiri tarikh bersalin semakin aku kerap bermimpikan tentang anak2 kecil. pernah suatu mlm aku bermimpi aku yang mengandung tetapi bayi telah meninggal didalam kandungan. kerap juga hadir mimpi yang sama. tapi aki ignore saje... mimpikan mainan tidur...

1/4/11- sempena tarikh lahirku... kami diberitahu ibu kepada bakal anak kami telah dimasukkan ke wad. Hati kami suami isteri sudah berbunga2. mungkinkah si kecil yg bakal lahir sama dengan tarikh lahirku???

2/4/11 - dikejutkan dengan berita si ibu terpaksa dimasukkan kedalam unit rawatan rapi. ada komplikasi dalam kandungannya. hatiku berdebar2. Rasanya hampir setiap detik aku ingin bertanyakan khabar mereka.

3/4/11 - diberitahu pembedahan terpaksa dijalankan untuk menyelamatkan bayi dalam kandungan. (lokasi hospital : di suatu tempat di utara tanahair..)

4/4/11 - 0421AM terima berita yg menyedihkan - cahaya mata itu bukan milik kami. sebak hatiku.. tapi airmata tak mahu gugur. suamiku?? dia tak mampu menahan perasaan.. akhirnya gugur juga air matanya mengenangkan impiannya yang musnah.

kita hanya merancang Allah yang menentukan.... telah tertulis di Loh Mahfus... bayi itu bukan milik kami...
kami redha walaupun ianya amat pahit utk ditelan.... Dari Allah Kita datang... Kepada Allah Juga Kita Kembali....

No comments: